1. WHO. Depression and other Common Mental Disorders. Global Health Estimates. Geneva; 2017. Available at: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf
2. McMahon E.M., Corcoran P., O’Regan G., Keeley H., Cannon M., Carli V., et al. Physical activity in European adolescents and associations with anxiety, depression and well-being. Eur. Child Adolesc. Psychiatry. 2017; 26(1): 111-22. https://doi.org/10.1007/s00787-016-0875-9
3. Głąbska D., Guzek D., Groele B., Gutkowska K. Fruit and vegetables intake in adolescents and mental health: a systematic review. Rocz. Panstw. Zakl. Hig. 2020; 71(1): 15-25. https://doi.org/10.32394/rpzh.2019.0097
4. Patte K.A., Faulkner G., Qian W., Duncan M., Leatherdale S.T. Are one-year changes in adherence to the 24-hour movement guidelines associated with depressive symptoms among youth? BMC Pub. Health. 2020; 20: 793. https://doi.org/10.1186/s12889-020-08887-z
5. Тимербулатов И.Ф., Зулькарнаев Т.Р., Ахметшина Р.А., Поварго Е.А., Ямалетдинов А.Ш., Тимербулатов Р.Ф. Гигиеническая оценка организации учебного процесса в общеобразовательных учреждениях крупного города. Гигиена и санитария. 2009; 88(2): 82-5.
6. Холмогорова А.Б., Воликова С.В. Основные итоги исследований факторов суицидального риска у подростков на основе психосоциальной многофакторной модели расстройства аффективного спектра. Медицинская психология в России. 2012; (2): 4.
7. Boers E., Afzali M.H., Newton N., Conrod P. Association of screen time and depression in adolescence. JAMA Pediatr. 2019; 173(9): 853-9. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2019.1759
8. Monzonís-Carda I., Adelantado-Renau M., Beltran-Valls M.R., Moliner-Urdiales D. An examination of the association between risk of depression and academic performance according to weight status in adolescents: DADOS study. J. Affect. Disord. 2021; 290: 157-63. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.04.086
9. Tripković M., Bakija I., Sindik J., Marlais M., Zečević I. Family financial situation, parental marital status and self-harm amongst adolescents in Croatia. Acta Clin. Croat. 2017; 56(3): 469-77. https://doi.org/10.20471/acc.2017.56.03.14
10. Song X., Li D., Hu J., Yang R., Wan Y., Fang J., et al. Moderating role of health literacy on the association between alexithymia and depressive symptoms in middle school students.Int. J. Environ. Res. Public Health. 2020; 17(15): 5321. https://doi.org/10.3390/ijerph17155321
11. Attygalle U.R., Perera H., Jayamanne B.D.W. Mental health literacy in adolescents: ability to recognise problems, helpful interventions and outcomes. Child Adolesc. Psychiatry Ment. Health. 2017; 11: 38. https://doi.org/10.1186/s13034-017-0176-1
12. Salerno J.P. Effectiveness of universal school-based mental health awareness programs among youth in the United States: a systematic review. J. Sch. Health. 2016; 86(12): 922-31. https://doi.org/10.1111/josh.12461
13. Nersessova K.S., Jurcik T., Hulsey T.L. Differences in beliefs and attitudes toward depression and schizophrenia in Russia and the United States.Int. J. Soc. Psychiatry. 2019; 65(5): 388-98. https://doi.org/10.1177/0020764019850220
14. Townsend L., Musci R., Stuart E., Ruble A., Beaudry M.B., Schweizer B., et al. The association of school climate, depression literacy, and mental health stigma among high school students. J. Sch. Health. 2017; 87(8): 567-74. https://doi.org/10.1111/josh.12527
15. Adolescent deaths from suicide in Russia. Available at: https://www.slideshare.net/unicefceecis/adolescent-deaths-from-suicide-in-russia-2011
16. Бадмаева В.Д., Харитонова Н.К., Лапшина Е.Н., Булатова М.В., Русинова С.С. Комплексная психолого-психиатрическая экспертиза несовершеннолетних, покончивших жизнь самоубийством. В кн.: Практика судебно-психиатрической экспертизы. М.; 2012: 303-8.
17. Указ президента Российской Федерации № 761 «О национальной стратегии действий в интересах детей на 2012-2017 годы». М.; 2012.
18. Федеральный закон Российской федерации № 436 «О защите детей от информации, причиняющей вред их здоровью и развитию». М.; 2010.
19. Рекомендации по распространению в СМИ информации о случаях самоубийства. М.; 2016.
20. Zigmond A.S., Snaith R.P. The hospital anxiety and depression scale. Acta. Psychiatr. Scand. 1983; 67(6): 361-70. https://doi.org/10.1111/j.1600-0447.1983.tb09716.x
21. Sagen U., Vik T.G., Moum T., Mørland T., Finset A., Dammen T. Screening for anxiety and depression after stroke: comparison of the hospital anxiety and depression scale and the Montgomery and Asberg depression rating scale. J. Psychosom. Res. 2009; 67(4): 325-32. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.03.007
22. Логинов И.П., Солодкая Е.В. Уровень тревоги и депрессии у школьников-подростков, проживающих в сельской местности Хабаровского края. В кн.: Психиатрия на этапах реформ: проблемы и перспективы. СПб.; 2015.
23. Наркевич А.Н., Виноградов К.А. Методы определения минимально необходимого объема выборки в медицинских исследованиях. Социальные аспекты здоровья населения. 2019; 65(6): 10. https://doi.org/10.21045/2071-5021-2019-65-6-10
24. Васильева Л.В., Эверт Л.С., Терещенко С.Ю., Горбачева Н.Н., Мочалкина И.М. Пограничные психические расстройства у школьников. Журнал неврологии и психиатрии имени С.С. Корсакова. 2015; (40): 16-9. https://doi.org/10.17116/jnevro20151154116-19
25. Соколова Н.В., Захаренко А.С., Кочергина Н.И., Гончарова Д.Г. Психофизиологические механизмы депрессии и их профилактика в подростковой среде. Гигиена и санитария. 2015; 94(9): 27-9.
26. Эверт Л.С., Потупчик Т.В., Гришкевич Н.Ю., Ахмельдинова Ю.Р. Показатели социально-психологической адаптации и эмоционального статуса подростков и лиц юношеского возраста. Обозрение психиатрии и медицинской психологии имени В.М. Бехтерева. 2018; (4): 75-2. https://doi.org/10.31363/2313-7053-2018-4-75-82
27. Tang X., Tang S., Ren Z., Wong D.F.K. Prevalence of depressive symptoms among adolescents in secondary school in mainland China: A systematic review and meta-analysis. J. Affect. Disord. 2019; 245: 498-507. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.11.043
28. Crockett M.A., Martínez V., Jiménez-Molina Á. Subthreshold depression in adolescence: Gender differences in prevalence, clinical features, and associated factors. J. Affect. Disord. 2020; 272: 269-76. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.03.111
29. Townsend L., Musci R., Stuart E., Heley K., Beaudry M.B., Schweizer B., et al. Gender differences in depression literacy and stigma after a randomized controlled evaluation of a universal depression education program. J. Adolesc. Health. 2019; 64(4): 472-7. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.10.298
30. Breslin G., Shannon S., Prentice G., Rosato M., Leavey G. Adolescent mental health help-seeking from family and doctors: applying the theory of planned behaviour to the Northern Ireland schools and wellbeing study. Child Care Pract. https://doi.org/10.1080/13575279.2021.1918639
31. Singh S., Zaki R.A., Farid N.D.N. A systematic review of depression literacy: Knowledge, help-seeking and stigmatising attitudes among adolescents. J. Adolesc. 2019; 74: 154-72. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.06.004
32. Al-Khattab H., Oruche U., Perkins D., Draucker C. How African American adolescents manage depression: being with others. J. Am. Psychiatr. Nurses. Assoc. 2016; 22(5): 387-400. https://doi.org/10.1177/1078390316657391
33. Brendgen M., Vitaro F., Bukowski W.M., Dionne G., Tremblay R.E., Boivin M. Can friends protect genetically vulnerable children from depression? Dev. Psychopathol. 2013; 25(2): 277-89. https://doi.org/10.1017/S0954579412001058
34. Gariépy G., Honkaniemi H., Quesnel-Vallée A. Social support and protection from depression: systematic review of current findings in Western countries. Br. J. Psychiatry. 2016; 209(4): 284-93. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.115.169094
35. Kleppang A.L., Hartz I., Thurston M., Hagquist C. The association between physical activity and symptoms of depression in different contexts - a cross-sectional study of Norwegian adolescents. BMC Public Health. 2018; 18(1): 1368. https://doi.org/10.1186/s12889-018-6257-0
36. Бобрищева-Пушкина Н.Д., Кузнецова Л.Ю., Попова О.Л., Силаев А.А. Распространенность и факторы риска развития депрессивных состояний у старших школьников. Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2014; (4): 32-7